Direktlänk till inlägg 11 juni 2009

Mitt "Studenttal" till min son Isak och hans vän Victor

Av Mikael Johansson - 11 juni 2009 09:06

Isak och Victor!

Det är Er dag idag!

Grattis!!

Isak! Du föddes den 18 maj 1990. Den dagen blev det den här planeten mycket bättre att leva på! Och säkert inte sämre när Victor landade här, nån månad senare!

Nu sitter ni här med Examen i ryggen. Bra Jobbat!

Nu väntar det RIKTIGA vuxenlivet. Det är NU utmaningarna kommer. Och dem får Ni lösa efterhand. Kom ihåg att motgångar ger livserfarenhet. Någon sa: ”-Det jag inte dör av, gör mig starkare”!

Givetvis kommer Vi som är här att stötta Er efter Bästa förmåga om det behövs.

Så Isak:

Vi är ju samlade här för att Gratulera Dig. Du har alltid varit ordningssam, snäll och glad. När vi valde ditt namn Innan födseln och fick reda på att det betydde ”Må han skratta” eller ”Den som skrattar” träffade vi mitt i prick. Det var t.o.m så att Barnmorskan fattade galoppen, eftersom att hon gapflabbade 5 minuter efter din födelse när hon fick reda på att Isak var namnet vi valt till dig. Namnets betydelse smittar av sig. Och när vi ändå är inne på skratt……

Vi måste härmed ta upp en del pinsamheter och händelser från ditt 19-åriga liv. En dag vid Rolles kiosk då du var 3 år (ca) stod vi i kö, och framför oss stod en svart man och du tittade med stora ögon länge och frågade mig; Varför e han så svart?. Jo du lille Isak, han e från afrika och de kallas afrikaner, var mitt lite taffliga svar på den överraskande frågan.  Ett par dagar senare i Folkets Park: En svart pojke springer upp på en Rutchkana och åker med ett huj ned för densamma, Isak försöker hänga på, och det fortlöper ett bra tag. Helt plötsligt står du högst upp och letar efter pojken som funnit ett annat lekredskap intressantare. Du får syn på honom en bit bort och ropar: AFRIKANEN!! Då e man glad att man inte sagt nåt annat om vad mörka människor brukar kallas.

En gång på Cypern när du var ca 3  – där de har Engelska som andraspråk – försökte vi lära dig lite fraser som Thank You, Hello och lite annat sånt. En dag hamnade vi på en Restaurant med Dansk ägarinna/servitris. Vi gjorde beställningen och eftersom det var lite av lågsäsong så stod hon och pratade med oss en halvtimme, medan maten blev klar. Vi pratade Svenska och halvdanske med henne och när hon gick och hämtade maten och satte tallriken framför dig så sa du Thank You. Vi vuxna började skratta och du blev väldigt förnärmad och frågade varför vi skrattade. Jo vi tyckte du var duktig. Ja varför skrattar ni då?.  En klart befogad fråga!  Fy på oss!!

Numera har du en karriär på McDonalds och att du får jobba där fattar inte jag. En dag för längesedan tog du och jag  en tur på stan och gick in på McDonalds för att köpa glass. Glassen kom i bägare med en sked i och vi satte oss till bords och du började suga på skeden som en Milkshake eller nåt.

Och nu när vi är inne på födoämnen så undrar jag/vi. Var e den goda Lasagnen du lovade för mer än 2 år sedan. Du kan komma närsomhelst och ta Victor med dig så att han vågar komma hit till oss igen efter pärsen med Morotstuvningen. Han har knappt hämtat sig från den, men med din goda Lasagne serverad i vårt hus kanske kan få honom att bli vän med oss igen.

Förresten, på tal om Victor, Moffe, Klot-Johan eller vad du nu heter. Jag har hört att du haft en uppväxt där du haft städdille rentav pedant??  Som den gången det låg en sten i trappan och du ville ta bort den och väljer då att sparka ut den. Glaset gick sönder.  Bra städat Moffe!

Men det är Isaks fel att du är som du är …….innebandyklubba i huvudet…….

1:a klass! Upprop! Läraren: Victor Fyhr? Victor svarar, De e jag som alltid e yr!!

Du och Isak har ju följts åt sedan födseln och alltid varit ett par glada skitar. Jag hoppas att ni 2 följer varandra många år till och att ni hittar era vägar för att uppnå era mål. När ni nått de målen, Var ödmjuka!

Och Glöm inte bort var ni kommer ifrån!

Forma er framtid med Sunt Förnuft!

Lycka till med Era Liv!!

Tack

(Med Tips från Farfar Göte och "Moster Bodil". Tack till Er båda)

 
 
Ingen bild

victor fyhr

14 mars 2010 19:58

Det var ett tag sedan som man hörde detta! läste det nu och skrattade nog mer nu än vad jag gjorde på studenten! det e klockrent micke! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Johansson - 25 juli 2009 23:50

......skrev detta på sin Facebooksida (som han inte själv skapat, utan en resenär som tyckte att han skulle uppskattas för sin proffsighet), och mannen bör bli nästa svenska "President"!!!   "ETT ÖGA SOM SER OCH ETT HJÄRTA SOM BRYR SIG!Att ha ett öga...

Av Mikael Johansson - 7 juli 2009 01:47

Som jag skrivit tidigare har jag nu inga "barn" längre. Det låter ju grymt, men de är i tonåren nu och givetvis inget illa menat. Men 19,17 och 13 år  är de nu och tiden går fort. Snart är man väl farfar......morfar kan jag aldrig bli.....Om nu mina ...

Av Mikael Johansson - 28 juni 2009 12:27

..........................och in kom tonåringarna.   Idag fyller minstingen Olle 13 år!! Grattis till dig!!! Kramar i 1000-tal till dig!!!!   Det var inte många decennier sedan 13-14-åringar räknades som vuxna, där de i städerna ofta fick jobb som bu...

Av Mikael Johansson - 18 juni 2009 22:51

(med tips och ideér från närstående till jubilarerna, tack!)   Jag tänkta bara hålla ett litet tal I denna Salong, tja, mer en liten sal   Idag vi samlats för att fira Joel och Erica Ta nu för er av tilltugg och "drika"   (Erica) Erica, du alltid var...

Av Mikael Johansson - 29 maj 2009 15:38

Under ett körsbärsträd där solens strålar ibland penetrerar lövverket och når mitt ansikte Bakom häcken väser och mullrar fordon i strid ström Intill passerar främmande och kända språk mellan köpcentra och hem Hem för de flesta Hem för oss alla Värld...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards